Blogg

Exempel på referat

23.01.2015 15:06

Här är en krönika:

Börja sopa framför din egen dörr

Dagens samhälle slår rekord i oansvar. Genom att bestraffa andra med skuldplus så kan vi själva kamma hem poäng. Helena Sandklef efterlyser lite gammalt hederligt ansvarstagande.

Börja sopa framför din egen dörr

På en stor amerikansk hamburger­­-kedja utspelar sig följande: en man och en kvinna köper mat och dryck men hamnar strax efteråt i luven på varandra.

I stundens hetta kastar kvinnan sin läsk på mannen, en läsk som hon några sekunder senare halkar i. Hon stämmer den amerikanska hamburger­kedjan för vårdslöshet eftersom de inte fort nog torkat upp den utspillda läsken. Hennes roll var noll.

Hur gräsligt oansvariga får vi lov att bli? Det är förkastligt att inte ta ansvar, det skulle vi alla skriva under på. Ändå har det blivit vår vana trogen att bete oss precis så. I vårt desperata försök att byta ångest mot ilska skyller vi sprickan i vasen vi precis tappat på den som "hänsynslöst diskat den skör i diskmaskin".

Redan innan vi hunnit känna skuld har vi lyckats med konststycket att ljuga för oss själva.

Men ännu jävligare är det att inte klara av att bära det högst medvetna ansvaret och besatt söka en skyldigare skyldig. När jag konfronterar en man från Provisoriska IRA om deras skuld i bombattentatet på Shankill Road, där tio personer miste livet, svarar han: de började!

I metadebattens skuldbeläggande bleknar händelsen på Utøya på ett bryskt sätt. I min dotters motvilja att städa för att de kompisar som nu har gått hem också har använt lekleran glömmer hon förmånen att ha leklera att ta fram när kompisarna kommer.

Min killes pinsamma försök att beskylla mig för att Ipaden, som han själv packat i väskan vilken han i sin tur själv packat in i bilen, är trasig för att...ja...våra väskor låg också där! 

När vi faller av cykeln är det cykelns fel och när vi kuggar en tenta har lektorn brutalt misslyckats. Vi skickar ett mail som aldrig når mottagaren men det kan såklart aldrig vara avsändarens fel att budskapet inte nådde hela vägen; avsändaren hade ju tryckt på sänd i god tro.

Hetsen att söka ansvar hos andra har blivit en tävling värre än båt, hus, bil. Genom att bestraffa andra med skuldplus kammar vi själva hem poäng.

Hur sexigt vore det inte om vi började ta lite ansvar? Lite mer "Hallå, det var jag!" i livet skulle göra oss så sabla gott! Vi vinner inte bara lösningar, vi vinner framförallt respekt. Å jag kan börja: det var jag, och tyvärr ingen annan än just jag, som slog igen bakluckan på Ipadjäveln. Förlåt.


Här är ett referat av krönikan:

Metro publicerade 8 september 2011 en krönika som handlade om ansvar, med rubriken "Börja sopa framför din egen dörr". Artikelförfattarinnan Helena Sandklef börjar med att exemplifiera olika situationer, där hon hävdar att människor har betett sig oansvarigt. Det framgår i artikeln att Sandklef anser att innan vi ens hunnit känna skuld, har vi lyckats med att ljuga för oss själva, och att vi sedan i vår hast att försöka byta ångest mot ilska, skyller våra tillkortakommanden på någon annan. Allt i syfte att själva kamma hem pluspoäng, och verka bättre än vad vi i situationens stund ger intryck av. Helena Sandklef bedömer att tävlingen om att söka ansvar hos andra, bara blir värre och värre. Hon avslutar med att ta initiativet, av vad hon anser är att ta ansvar, genom att belysa och erkänna ett misstag hon begått och stå för det.


Referatläxan

23.01.2015 15:03

Uppgift:

Skriv ett referat av reportaget om de nya dödssynderna. Referatet bör vara ca 80-130 ord. Ta alltså ut det viktigaste ur reportaget och skriv det med egna ord. Inled med att ange källan (tidningen, författaren, datum, rubrik) och använd referatmarkörer i texten (använd Stefan Einhorn som referens när du refererar till något han säger/tycker och journalisten Ulla Sundström eller reportaget när du vill referera till själva texten). I ett referat tycker man ingenting. Man är alltså helt objektiv.


Användbara formuleringar:

  • "Stefan Einhorn säger att.. "

  • "Sundström frågar honom.."

  • "I reportaget kan man läsa att.."

Variera både referatmarkör och sätt att inleda meningarna. Läs igenom referatet och ändra om alltför många meningar börjar med referatmarkören. Olika sätt att skriva en mening:

  • "Helena Sandklef bedömer att tävlingen om att söka ansvar hos andra, bara blir värre och värre."

  • "Tävlingen om att söka ansvar hos andra, blir bara värre och värre, menar Helena Sandklef."

  • "Tävlingen om att söka ansvar hos andra, fortsätter Sandklef, blir bara värre och värre."

  • "Sedan skriver Sandklef att tävlingen om att söka ansvar hos andra, bara blir värre och värre."


Lektionspass 4: Att skriva krönika

21.01.2015 10:07

I inlägget innan har jag sammanfattat vad vi kom fram till var typiska drag för en krönika. Ett av dragen är att skriva med målande språk, ett annat att skriva i jag-form. Uppgiften för passet är att enskilt eller i par skriva en inledning till en krönika om en dödssynd. Den ska handla om något ni stör er på hos människor, om något ni tycker borde vara en dödssynd eller liknande. Alltså, kort inledning och sedan punkter med vad ni skulle ta upp i resten av texten. Vilka betraktelser/historier skulle ni ha med? Vilka argument? Tänk på att börja med någon liten betraktelse och att sedan zooma ut (dvs. göra en generalisering): Typ "Jag läste om två personer som grälade på en hamburgerrestaurang varpå en av dem ramlade och slog sig och sen anmälde restaurangen för vårdslöshet. Vad håller vi människor på med egentligen! (en betraktelse av vad två personer gjort, zooma ut, en slutsats om alla/många människor). Här en bild på inledningen till krönikan vi har högläst.

Lektionspass 2 och 3

20.01.2015 10:05

Vi läser två texter, en krönika om girighet och en artikel om generositet och diskuterar skillnaderna mellan texterna. Dessa spaltar vi upp på tavlan:


Krönikan skrivs i jagform, den har målande beskrivningar och ganska fritt språk (till exempel skriver skribenten "tjuga" istället för "tjugo kronor" eller "tjugokronorssedel"). I krönikor finns en åsikt - skribenten tycker någonting. den svarar alltså på frågorna Vad? (Vad tycker skribenten?) och Varför? (Varför tycker den så?). Syftet är att både påverka (få folk att ändra åsikt eller göra någonting) och att underhållla (därför är den ofta lättsamt skriven, har fritt språk och målande beskrivningar). Den börjar ofta med en betraktelse: skribenten har varit med om/läst om/sett/hört något och berättar om det. Sedan vidgar skribenten perspektivet - gör en generalisering - och pratar om företeelsen i stort. En person har köpt en väska istället för att hjälpa fattiga-->alla personer som har pengar... två personer har varit oansvariga --->problemet med att ingen i dagens samhälle tar ansvar.

 

Artikeln å andra sidan ska vara objektiv, dvs. vara fri från skribentens åsikter. Den skrivs i tredjeperson (det är inte skribenten som är intressenat utan den/de som nyheten handlar om). I artikeln finns ofta citat av någon som skribenten har intervjuat (vittne, polis, ansvarig, den det handlar om osv.). Det finns alltså källor till informationen. Den ska dessutom vara lätt att förstå, därför finns det en sammanfattande inledning (ingress), mellanrubriker, bild och bildtext. Resten av texten, den som ser ut som vanligt, kallas brödtext. Syftet med en artikel är att informera, därför ska artikeln svara på de journalistiska frågorna Vad (har hänt?) Vem/VIlka (har gjort det eller varit med om det)? Hur (har det hänt)? Var? När? Om journalisten vet varför skrivs också det.


Uppgift: Skriv en egen artikel om en dödssynd. den ska ha de beståndsdelar som jag just gick igenom (de understrukna orden ovan). Tidsåtgång: 45 min (det är med andra ord en liten uppgift och val av ämne bör bestämmas fort). Ta inspiration från artikeln om kvinnan som begår dödssynden VREDE: HÄR!  

Period 4, pass 1.

12.01.2015 16:41

Vi diskuterade de sju dödssynderna, som inte finns nedskrivna i bibeln men togs fram av Gregorius på 500-talet. På 1300-talet blev "de sju dödssynderna" ett välkänt begrepp och man bestämde att alla präster skulle predika om dem 4 gånger om året. Varje synd har en motsats, en så kallad dygd (motsatsen till synden girighet är givmildhet). Även om man inte är troende så har man nog en åsikt om synderna och dygderna och de finns ofta gestaltade i populärkulturen (film och tv-serier). Under första passet försökte vi komma på figurer/karaktärer/personer som är eller beskylls för att vara syndiga (högmodig, frossande, avundsjuk, girig, vred/arg, passiv eller fylld av vällust). Här är resultatet:

Ny termin och nya projekt! Nu PROJEKT DÖDSSYNDERNA

11.01.2015 21:16

Vi kommer läsa en massa bra texter på temat "dödssynderna" under perioden, skriva en hel massa och så klart också diskutera dödssynderna. Som avslut på projektet kommer vi göra något snällt för någon (hashtag "Skicka vidare"). Men synderna, vilka är de och vad betyder de?

 

HÖGMOD

GIRIGHET

VÄLLUST

AVUNDSJUKA

FROSSERI

VREDE

LÄTTJA

 

HUR DU SKICKAR SMS-NOVELLER TILL MIG

04.12.2014 02:49

Du ska skicka minst en sms-novell till mig, alltså minst en text på max 100 ord skriven på mobil (ja, och så ska den ju ha huvudperson, gestaltning, en konflikt och en vändpunkt/konfliktlösning också men det vet du ju redan ;)). Antingen skriver du texten i KiK och skickar den till mig där (jag heter jaaalm) eller så skriver du i t.ex. anteckningar, tar en skärmdump och skickar bilden i ett mail till jaana.alm@vittra.se. Har du ingen telefon? Fråga en kompis eller berätta för läraren så fixar hen en telefon (men skriv då först med papper och penna).

 

Ha en superduperdag! Vi ses i skolan!

Jaana

Några Sms-noveller/Sms-dikter

03.12.2014 23:08

Förslag på börjor

30.11.2014 23:21

Ta en, inspireras av en, omformulera en (du kan behöva korta ner meningen för att kunna hålla dig till de 100 ord som uppgiften tillåter).

 

  • Jag vaknade i baksätet på bilen.
  • Det osade om den brända julskinkan.
  • Jag satte spiran i toppen på granen.
  • Det hade snöat vilt hela december månad.
  • - Vi ska bara titta, jag lovar, sa hon.
  • Jag skyndar mig ut ur butiken med kassarna och hör larmet tjuta. 
  • När jag klev av tåget upptäckte jag att min väska var mycket tyngre än när jag klev på.
  • Ät inte de röda, sa hon samtidigt som jag svalde en.
  • -Jag saknar dig, viskade jag, men det var tyst i luren.

 

SMS-noveller/Mikronoveller

30.11.2014 22:35

Ernest Hemingway skrev en berättelse på 6 ord: "For sale: Baby shoes, never worn."

 

Nu ska vi skriva noveller på MAX 100 ord. Sms-novellerna ska ha en huvudperson, början och slut, konflikt samt vändpunkt. Ni minns väl novellen vi gav gemensam respons på? Den om en förstaperson som är trött på mamma och drar till Norge? Jag har försökt stryka i orginaltexten och fått ner den till 83 ord. Så här blev den:

 

Min morsa skriker. Hon luktar sprit och har en sjal över det kala huvudet. Jag packar. Kanske gråter mamma när jag går.

Jag drömmer om mamma på tåget till Norge. Jag drömmer om mamma alla kommande nätter. Jag skakar bort skuldkänslorna. En natt drömmer jag att hon dör. Det känns verkligt. På morgonen tar jag tåget till Stockholm. 

Mamma på golvet.

Mamma i koma. 

Jag studerar hennes drag. Är de så hårda? När hon vaknar  är hon mjuk. Kanske var hon alltid det.

 

Hur blir din egen novell om du bara tar ut det viktigaste? Eller börjar du hellre om med en ny handling? Om du vill börja om ger jag exempel på börjor i ett annat inlägg (se ovanför detta inlägg).

 

Lägg extra krut på gestaltning i din sms-novell. Vad är viktigt att säga om de personer som ingår i din novell? Ta ut en egenskap eller känsla och gestalta den. Att gestalta är att inte berätta att någon är nervös, glad, förvånad, arg eller ledsen, utan i stället visa hur människor gör när de är nervösa, glada osv. Alltså: Verb istället för adjektiv. Beskrivning: Alice var väldigt arg. Gestaltning: Alice rusade ut och smällde igen dörren efter sig. 

 
 
ÖVNING. Gör om följande beskrivande meningar så att de blir gestaltningar!
 
 
 
Egon var mycket stolt när han gick fram och hämtade förstapriset.
______________________________________________________________________________
 
Arvid var rädd när han gick genom den mörka skogen.
_______________________________________________________________________________________________________________
 
När pappa berättade att Missan var död blev Lina väldigt ledsen.
_______________________________________________________________________________________________________________
 
Framför bion stod Ella och väntade. Hon var arg nu!
_______________________________________________________________________________________________________________
 
Mitt i klungan stod Jerker och försökte vara tuff.
_______________________________________________________________________________________________________________
 
På mattelektionen var Irma väldigt kaxig. 
_______________________________________________________________________________________________________________
 
<< 1 | 2 | 3 | 4 >>