Blogg
Novellarbetet, en summering
26.11.2014 08:43På fredag, 23.59, är det deadline för inlämning av noveller. Alla grupper har jobbat med kamratrespons, men några 8:or (som missat på grund av brandinfo eller hemkunskap) har det momentet kvar. Jag hittade en novell på nätet som vi har gett gemensam kamratrespons. Du hittar den här. Resten av veckan ägnar vi åt bearbetning. De av er som inte än har visat mig er text, passa på att göra det! De av er som vet med er att ni har fått respons (muntligt eller skriftigt) på er text jobbar självständigt fram till deadline.
Intrigen i din novell
17.11.2014 14:28Det här är bara ett test men du får gärna skapa en användare på VoiceThread och svara på frågan jag ställer i slide 2!
Vecka 46
11.11.2014 10:58Under den här första veckan på perioden, under vilken vi fokuserar oss på noveller (att skriva, läsa och kamratbedöma noveller),
- går jag igenom LPPn,
- skrivuppgiften med deadlines,
- läser vi novellen Kartongmannen
- och pratar om vad som är typiskt för en novell,
- ni planerar den egna novellen
- och börjar skriva.
Allt material finns under fliken Period 3 här i menyn!
Nästa vecka skriver ni och jag har korta genomgångar om
- gestaltning
- dialog
Nu ska vi ägna oss helhjärtat åt noveller
09.11.2014 17:05UNDER FLIKEN PERIOD 3 LIGGER NU DET MESTA AV MATERIALET FÖR PERIODEN (Kamratbedömningsmall och ytterligare någon novell tillkommer).
Novellarbetet under den här perioden, period 3, kommer utmynna i en antologi där vi samlar alla 7/8:ors noveller. Jag låter trycka upp den i några exemplar som får ligga i skolan samt mailar ut den som e-bok till alla föräldrar. Kul med tydliga mottagare va!
Här är mitt förslag till omslag. Jag tänker att vi ägnar sista lektionen åt att ni får fota era förslag till omslagsfoto. Sista veckan kommer vi också skriva micro-noveller, eller SMS-noveller eller vad vi väljer att kalla dem. Ett inspirerande videoklipp gjort av elever på Alviksskolan finns nedan.
Barnaby fredag
24.10.2014 10:21
Dags för inspelade boksamtal! Ni får en dator framför er. Starta ljudinspelning genom att skriva in just "ljudinspelning" i sökfältet på startmenyn. Gör era läsgruppsroller och besvara de tre frågorna nedan. Var delaktiga i samtalet! När ni är färdiga: Spara samtalet och maila det till mig på jaana.alm@vittra.se.
Extrafrågor
-
Vad tycker du om slutet? Blev du besviken? Glatt överraskad? Hur skulle du vilja att den slutade? Förstod du från början hur boken skulle sluta?
-
Ger romanen dig något? Avkoppling? Något att tänka på? Har den hjälpt dig att förstå andra människor bättre?
-
Vad skulle du vilja ställa för frågor till författaren om han/hon kom på besök?
Läs mer: https://svenskamedjaana.webnode.se/blogg/
Skapa din egen hemsida gratis: https://www.webnode.se
Miss Marple torsdag
23.10.2014 11:58
Dags för inspelade boksamtal! Ni får en dator framför er. Starta ljudinspelning genom att skriva in just "ljudinspelning" i sökfältet på startmenyn. Gör era läsgruppsroller och besvara de tre frågorna nedan. Var delaktiga i samtalet! När ni är färdiga: Spara samtalet och maila det till mig på jaana.alm@vittra.se.
Extrafrågor
-
Vad tycker du om slutet? Blev du besviken? Glatt överraskad? Hur skulle du vilja att den slutade? Förstod du från början hur boken skulle sluta?
-
Ger romanen dig något? Avkoppling? Något att tänka på? Har den hjälpt dig att förstå andra människor bättre?
-
Vad skulle du vilja ställa för frågor till författaren om han/hon kom på besök?
Sherlock för- och eftermiddag torsdag v.43
23.10.2014 09:36FÖRMIDDAGEN
Ni har nu läst ut boken och jag hoppas att ni är nöjda med er läsupplevelse. Under förmiddagen idag samtalar jag med er om tema, budskap, intrig (dramaturgi) och tidstypiska drag (epok), men vi har bara några minuter och det är därför viktigt att lektionen flyter på bra och att vi har arbetsro i klassrummet. När ni inte pratar med mig förbereder ni er inför eftermiddagspasset (dvs. jobbar i läsgruppshäftet och med extrafrågorna).
Grupper för samtal med Jaana:
1. Suzan, Victoria, Alexandra, Ammal
2.William Ö, Leslie, Erik
3.Lova, Linnea, Willhelm T
4. Josefine, Vendela, Felix, Sofia E
5.Jennifer, Sandy, Alva, Nemanja
6. Ivan, Madeleine, Lana, Tobias
Extrafrågor
-
Vad tycker du om slutet? Blev du besviken? Glatt överraskad? Hur skulle du vilja att den slutade? Förstod du från början hur boken skulle sluta?
-
Ger romanen dig något? Avkoppling? Något att tänka på? Har den hjälpt dig att förstå andra människor bättre?
-
Vad skulle du vilja ställa för frågor till författaren om han/hon kom på besök?
I slutet av passet ska ni, på en post-it, besvara följande tre frågor om arbetsro:
- Hur upplever du arbetsron i din grupp?
- När funkar det bra? Varför?
- När funkar det dåligt? Varför?
Sista veckan på perioden och sista sidorna i boken
19.10.2014 17:49I veckan har vi avslutande boksamtal. Onsdag om du går i Poirot, torsdag om du går i Miss Marple eller Sherlock och fredag om du går i Barnaby. De frågor som jag har delat ut och som ligger i Schoolsoft klistrar jag in också här:
FYRA HUVUDFRÅGOR som besvaras i enskilt samtal med Jaana
Tolka
-
Hur skulle du vilja förklara bokens tema? För att förtydliga: Vilka situationer förekommer mest (familjekriser, farligheter, flykt, romantik, olycklig kärlek osv.)? Vad handlar den om mellan raderna?
-
Hur skulle du vilja beskriva bokens budskap? För att förtydliga frågan: Varför tror du att författaren skrev den här romanen? Känns budskapet aktuellt/angeläget idag? Är slutet viktigt för romanens budskap?
-
Kan man se att boken är skriven på 2000-talet eller hade den kunnat vara skriven för 100 år sedan? Exemplifiera! (Minns att jag pratade om epoker, tidsåldrar)
Läsa
-
Vilken är huvudkonflikten och hur byggs spänningen upp (dvs. hur är dramaturgin)? Vilken är den viktigaste händelsen i boken? Berättas det i samma ordning som det händer? (eller finns det tillbakablickar?)
De frågor ni ska samtala om i gruppen (bortsett från de som är kopplade till era läsgruppsroller) är dessa tre:
- Vad tycker du om slutet? Blev du besviken? Glatt överraskad? Hur skulle du vilja att den slutade? Förstod du från början hur boken skulle sluta?
- Ger boken dig något? Avkoppling? Något att tänka på? Har den hjälpt dig att förstå andra människor bättre?
- Vad skulle du vilja ställa för frågor till författaren om han/hon kom på besök?
Vi ses i veckan!
/Jaana
När du ligger före i planeringen
10.10.2014 13:48På lektionerna läser vi och förbereder boksamtalen i läsgruppshäftena. Om du ligger före planeringen och under lektionen inte har något att göra vill jag att du tar fram din text "Jag kom fram till ön" och vidareutvecklar följande berättargrepp:
- Dialog (direkt dialog, variation av sägesats): Direkt dialog är som repliker och vanligast är att skriva dem med talminus (-) eller med citattecken:
"Vad heter han egentligen?" undrade läraren.
"Han heter Karl Johan Adlerstjärna men kallas för ’Körven’."
eller
-Vad heter han egentligen? undrade läraren.
-Han heter Karl Johan Adlerstjärna men kallas för "Körven".
Skriv gärna dialog så att varje person får ett eget sätt att tala, det underlättar för läsaren och det blir enklare att förstå vem som säger vad i dialogen utan en massa ”sade hon” eller ”sade han” i den ( de kallas "sägesatser). Dialog ska föra handlingen framåt. Ta bort alla artighetsfraser och behåll bara så mycket dialog som nödvändigt. Det blir texten bättre av.
- Gestaltning av person och miljö: Beskriv första intrycket av ön och platserna Jakob besöker. Försök att göra det utan att SÄGA hur läsaren ska uppfatta dem (utan att t.ex. skriva att platsen var ful eller att något luktade äckligt: HUR luktade det, HUR såg det ut?). Att berätta handlar om att presentera bilder för läsaren. Hur kan man visa att någon är ofantligt stor eller otroligt ledsen utan att säga det? HUR VISAR DET SIG, är en bra fråga att ställa:
“Hon var ledsen.”
- Jaha och hur visar det sig då, menar du?
- "Hennes axlar sjönk liksom ihop, hon tittade ned mot golvet, och i hennes ögon växte tårar fram."
"Han var otroligt fruktansvärt stor."
- Jaså, så stor? Kan du berätta hur det visar sig?
- “Han hittade ingen stol som passade hans storlek och när han kom in genom dörren fick han huka sig, och dessutom gå in på snedden med axeln först.”
- Skrämmande inslag
- Avsluta med en cliffhanger: Själva ordet visar vad det handlar om: att skapa känslan av att hänga vid ett stup. Texten kapas innan läsaren når klimax/ upplösningen. I teve-serier används det för att tittaren ska vilja se nästa avsnitt.
Den första "Extreme reading"-bilden
06.10.2014 16:40GL läser I det här trädet i det här trädet.