Sherlock för- och eftermiddag torsdag v.43

23.10.2014 09:36

FÖRMIDDAGEN

Ni har nu läst ut boken och jag hoppas att ni är nöjda med er läsupplevelse. Under förmiddagen idag samtalar jag med er om tema, budskap, intrig (dramaturgi) och tidstypiska drag (epok), men vi har bara några minuter och det är därför viktigt att lektionen flyter på bra och att vi har arbetsro i klassrummet. När ni inte pratar med mig förbereder ni er inför eftermiddagspasset (dvs. jobbar i läsgruppshäftet och med extrafrågorna).

 

Grupper för samtal med Jaana:

1. Suzan, Victoria, Alexandra, Ammal

2.William Ö, Leslie, Erik

3.Lova, Linnea, Willhelm T

4. Josefine, Vendela, Felix, Sofia E

5.Jennifer, Sandy, Alva, Nemanja

6. Ivan, Madeleine, Lana, Tobias

 

Extrafrågor

 

  1. Vad tycker du om slutet? Blev du besviken? Glatt överraskad? Hur skulle du vilja att den slutade? Förstod du från början hur boken skulle sluta?

  2. Ger romanen dig något? Avkoppling? Något att tänka på? Har den hjälpt dig att förstå andra människor bättre?

  3. Vad skulle du vilja ställa för frågor till författaren om han/hon kom på besök?

 

 

 
EFTERMIDDAGEN
Dags för inspelade boksamtal! Ni får en dator framför er. Starta ljudinspelning genom att skriva in just "ljudinspelning" i sökfälötet på startmenyn. Gör era läsgruppsroller och besvara de tre frågorna ovan. Var delaktiga i samtalet! När ni är färdiga: Spara samtalet och maila det till mig på jaana.alm@vittra.se.
 
På ett A3-papper, gör nu gemensamt en dramatisk kurva för boken. Rita bilder till de olika händelserna så att även de som inte har läst boken förstår.
 

I slutet av passet ska ni, på en post-it, besvara följande tre frågor om arbetsro:

 

  1. Hur upplever du arbetsron i din grupp?
  2. När funkar det bra? Varför?
  3. När funkar det dåligt? Varför?
 
Du kan också skriva om övrigt som har med arbetsron att göra, om du har något du vill berätta. Anonyma svar eller inte - du bestämmer!